•   Randwijcklaan 1, Amstelveen, NL
  •   +31-6-30480775
  •   Jeroen.van.Craaikamp@iCloud.com
   
Inloggen
   Zoeken
Tips voor de drone piloot
  • Over
    • -Over de site en de auteur
    • -Afkortingen
    • -Blocked
    • -Video
      • --Youtube
      • --Vimeo
  • Instructies
    • -Technologie
      • --Soorten multirotors
      • --Afstandsbediening
      • --Telemetrie
      • --Smartphone apps
      • --Camera gimbals
      • --First Person View
      • --On Screen Display
      • --Antennes
      • --Find the drone
      • --Ground Station
      • --Drone Simulators
      • --LiPo Batterijen
      • --Drone onderhoud
    • -Vlieglessen
      • --Aerodynamische principes
      • --Hoe ver kan je vliegen?
      • --Besturing van de drone
      • --Headless control (IOC)
      • --Return to Home (failsafe)
      • --Follow me
      • --VLOS, BVLOS & FPV?
      • --Grond Effect/Vortex Ring
      • --Preflight checklist
    • -Videos maken
      • --Video cameras
      • --Camera bediening
      • --Rotors in beeld...
      • --Invloed van Rotors
      • --Beeld resolutie
      • --Beeld transmissie
      • --Beeld stabilisatie
      • --Video Software
      • --Dashware
    • -Afkortingen (EN)
  • Regels
    • -Algemeen geldende regels
    • -Recreatief Drone gebruik
    • -Zakelijk Drone gebruik
    • -Drone No-Fly-Zones
  • FAQ
    • -Zijn drones veilig?
    • -Wat kost ut?
    • -Hoe zit het met privacy?
    • -Drones mee op reis?
    • -De toekomst van Drones
  • Links
    • -Drone Info
    • -Drone Operators
    • -Drone Producenten
    • -Drone Winkels
  • Artikelen
    • -Drone wet- en regelgeving
    • -Drone technologie artikelen
    • -Videos maken/bewerken
    • -Drone tips en aanbevelingen
    • -Drone evenementen
    • -Diverse andere artikelen
    • -Drone Weer?
  • Contact

Drone meenemen op reis

Als je -als hobby piloot- op reis gaat, dan kan je hele mooie opnames maken met behulp van een drone. Als je slim bent, dan hou je met een aantal dingen rekening

  1. In het buitenland gelden vaak andere regels als in Nederland. Zelfs in Belgie zijn de regels al echt anders als in Nederland. In Griekenland mag je bijvoorbeeld wel vliegen, maar moet je de overheid een bedrag betalen als je over erg oude/bekende stenen wilt gaan vliegen. In Duitsland is men akelig gevoelig voor schending van de Privacy, daar mag dus ook een stuk minder. In de USA en Canada hebben ze iets met aansprakelijkheid en torenhoge verzekeringen. Verdiep je dus -voordat je op vakantie gaat -in de locale spelregels.
  2. Neem een drone mee in een flightcase/rugzak die daarvoor bedoelt is (zo een die met foam/plukschuim is bekleed). Da's niet zo maar: als je iets aan rotors of electronica beschadigd dan kan de drone tijdens de vakantie onverwachts naar beneden komen.  Da's niet goed voor het vrolijke vakantie gevoel.
  3. LiPo batterijen die in drones zitten kunnen niet goed tegen een stootje. Zo is de batterij van de drone Herman de Blijker en Jeroen Krabbe onlangs tijdens de vlucht naar hun bestemming in Thailand spontaan in de brand gevlogen.
  4. LiPo batterijnen mogen niet in de flightcase in het bagageruim maar moeten in de handbage mee (bij voorkeur per stuk in een apparte LiPo Bag). Bij sommige airlines zijn er beperkingen qua aantallen en batterij capaciteit.
  5. In warme landen heb je ook erg warme auto's, Laat nooit jouw LiPo batterijen achter in een warme auto. Als de temperatuur in de auto boven de 40 graden komt (en dat gaat al snel onder een brandende zon) dan is de kans groot dat de LiPo batterijen spontaan gaan roken/fikken. Een kleine electrische koeltas/koelbox is aan te bevelen, voor zowel een drankje onderweg als de LiPo batterijen.

Wat neem je mee als je met de drone op stap gaat?

Een drone hobbyist doet er goed aan om de volgende dingen mee op pad te nemen:

  1. Drone
  2. Afstandsbediening van de drone
  3. FPV Monitor en/of FPV brilletje
  4. Batterijen voor FPV, afstandsbediening en FPV kits
  5. Schroevendraaier(s) waarmee je de drone kan openschroeven om te kijken of er iets mis is.
  6. Klein Schaartje
  7. LiPo Batterij checker
  8. Afstand bediening voor de Pet-Finder (als je die hebt gemonteerd)
  9. Reserve batterijen voor de apparatuur die je bij je hebt
  10. Plakband, gaffer-tape en/of tie-raps
  11. Klittenband en/of dubbelzijdig tape (als vervanging voor iets wat losgeschoten is)
  12. Pleisters (voor als je een botsing met jouw draaiende carbon rotors hebt gehad)
  13. Makkelijk vervangbare/breekbare onderdelen zoals flatcables
  14. 1 Setje reserve rotorbladen
  15. Reserve SD kaartjes voor Telemetrie en/of Camera (die raken nl. vol en kunnen stuk)
  16. UV/Dark Filters om op de camera te monteren (zo je die hebt)
  17. Mobiele Telefoon, bij voorkeur met internet verbinding (voor Flytrex)

Als je voor langere tijd op reis gaat dan lijkt het wijsheid om het volgende ook mee te nemen:

  1. 220V en/of 12V Batterij laders (tenminste 1 voor alle type batterijen die je gebruikt)
  2. Reserve schroefjes/boutjes en antennes (voor als er wat breekt en/of kwijt raakt)
  3. Voor de klusser: Soldeerbout, soldeer, reserve kabeltjes en krimpkousen
  4. USB kabel om drone/afstandsbediening/camera te kunnen controleren/configureren
  5. Card Reader om SD kaartjes uit te lezen en om backups te maken
  6. Laptop om filmpjes en telemetrische gegevens na afloop mee te kunnen bekijken/bewerken
  7. Portable Harddisk om gigabytes aan video’s op te slaan (scheelt weer SD kaartjes)

Als je met een vliegtuig op vakantie gaat dan moeten de LiPo batterijen in een koffertje met schuim binnenwerk meegenomen worden (als handbagage). De drone moet met flightcase in het ruim. Je doet er goed aan om een foto van de drone met batterij bij je te hebben omdat nog niet iedere douanier zo'n batteriij ooit heeft gezien. 

Techniek heeft de neiging om het te begeven, net als dat niet goed uitkomt. Ik heb dus een aantal dingen dubbel uitgevoerd zodat ik niet in ongemakkelijke situaties beland als er tijdens een vlucht iets stuk gaat:

  1. Ik heb een FPV monitor op mijn afstandsbediening gemonteerd. Als die monitor en/of zijn ontvanger/antennes het niet meer doen, dan heb ik meestal een zelfstandige FPV monitor/ontvanger met Video Recorder aan staan die ik meestal in de handen druk van een nieuwsgierige toeschouwer. Als het goed gaat, heeft de toeschouwer leuk mee kunnen kijken. Als het nodig is kan ik op zelf op het tweede scherm naar FPV kijken.
  2. Ik heb twee GPS’en en twee drone-batterij sensors in mijn drone, het ene setje babbelt met de drone en de flytrex logger. Het andere setje babbelt direct met de afstandsbediening op de grond. Als de drone-GPS er mee stopt, dan zet ik de drone op atti/manual mode en kan ik op de afstandsbediening zien waar de drone is in het geval dat de drone alsnog crasht.
  3. De Flytrex logger registreert de GPS van de drone over en babbelt continu via GSM/3G met het internet. Primaire functie is het registreren van de vlucht. Mocht de afstandsbediening het begeven maar de drone nog werkt/vliegt dan kan ik ook op het internet kijken waar de drone is hen hoe het hem vergaat.

De Flytrex Live logger is afhankelijk van de beschikbaarheid van GSM/GPRS en van een werkende drone. In het buitenland heb je daar dus niet altijd wat aan. De telemetrie op de afstandsbediening is afhankelijk van de werking van de telemetrische GPS/Batterij sensors (in de lucht) en een werkende verbinding tussen drone en afstandsbediening. Als de drone er zelf van tussen gaat en uit zicht verdwijnt, dan heb je daar niets aan. Deze voorzieningen gebruik ik NAAST het zicht met het blote oog.

 
 

 

Advertentie:

Copyright 2019, Jeroen van Craaikamp : Gebruiksovereenkomst : Privacybeleid
Copyright 2019, Jeroen van Craaikamp : Gebruiksovereenkomst : Privacybeleid